friday night

Väntar på att lyiz ska ringa & säga att hon är påväg hit, så att jag kan börja laga middag - Lax med kokt blomkål & sallad. Tycker det verkar bra, hoppas hon tycker samma sak. Huhu, första gången jag fixar mat till någon annan än min familj liks? Aja det blir säkert bra. Sen ska vi till bjuvsfestivalen. Skoj elr inte, i don't know :) förmodligen får vi oss ett gott skratt - som vanligt!
Sen skulle Christian försöka komma dit. Um ja, tror inte han gör det om jag ska vara ärlig. :p

That's all for now.
Posshajje.


Stackars små barn.

Okej, okej, jag vet att man inte ska bry sig om hur andra är eller se ner på någon annan osv osv. Men jag måste bara.
Idag har jag spenderat X lång tid på
www.bilddagboken.se, och jag får fortfarande flashbacks från hur sjukt det var. Sidan är ju uppenbarligen, därav namnet, till för att lägga upp bilder och kanske knåpa ihop lite om sin dag. Men som om det inte vore nog med det så har sidan invaderats, och då menar jag INVADERATS av dessa små flickor, och i vissa fall pojkar, som vi i vardaglig mun kallar fjortisar.
Det som är mest skrämmande, mer skrämmande än dessa bilder de lägger upp tagna med webbkameror, mobiltelefoner ur olika vinklar för att få fram en så konstig pose som möjligt för att framhäva bröst, mage eller annan kroppsdel, är att de inte ens är fjorton år! De är 16-17 år! Jag hoppas, jag hoppas innerligt att de fattar galoppen och slutar med dessa tramsigheter fort som fan.
Jag ska förklara hur det ligger till, om du inte är insatt i hur det verkligen ligger till!
För det första får man, som regelrätt fjortis inte gå utanför dörren osminkad. Oskriven lag! Du ska helst fixa en bränna, fake såklart. Ska du vara tvättäkta fjortis ska du visa upp dina färdigheter genom att inte riktigt behärska det där med att skaffa en snygg bränna. Med det menar jag; brunkräm! (Helst jättemycket i ansikte och med slutdestination vid käklinjen.) Ja, ja, du som kan lite om ämnet kanske säger att det jag målar upp är en stereotyp, men jag säger nej. Det är såhär det är!
Okej, när du skaffat brännan är det dags för håret. Blek det! Blek allt vad du kan! Trixet är att bleka tills håret håller på att trilla av. Vill du inte färga håret? Misströsta ej! Du kan fortfarande vara fjortis!
Visst, det är inte bara utseendet det hänger på, fjortisar kan komma i många tappningar, men "personen" jag målat upp ovan är hur stereotypen fjortis ser ut. Frågar du någon om dekan berätta om hur de ser på vad en fjortis är det förmodligen så de målar upp "henne".

Med det avklarat ska jag ta upp hur en fjortis beter sig. Först av allt, gillar du att festa. Du är förmodligen (och kanske förhoppningsvis) inte myndig, så du får hänga på hemmafester eller fester där olaglig dricka förtärs på en stor ljuvlig gräsplan.
Alkoholen snor du av mamma&pappa, eller så fixar äldre syskon/kompisar det till dig. Och ja, äldre kompisar det har du några stycken, det ger dig status bland dina små blonda vänninor! Och ännu bättre så blir du tillsammans med någon som äldre, det kommer inte hålla länge men du hinner iallafall bli av med oskulden, gå på massa fester och bättra på ditt rykte rejält! (Bra rykte i dina kretsar, förmodligen sämre i andra, men det skiter du i.) Sen när det tar slut med honom, tar du nästa, första bästa; hans bästa vän! Och så fortsätter det...
Det här med vänner är viktigt, väldigt viktigt. Det gäller att ha många. Helst ska du ha cirka 10 bästisar, på så sätt har du fortfarande nio kvar om en sviker. Och alla är lika devoted, alla älskar dig och alla tycker du är underbar! Kan det bli bättre?

Det här med bilder visar att du som fjortis tycker utseendet är viktigt. Det gäller att hitta en vinkel som gör att du ser mycket bättre ut än vad du egentligen gör. Här kommer olika trix in i bilden.
Trix nr 1 är att hålla bilderna på låg kvalité. Eftersom du förmodligen inte får en digitalkamera av mamma och pappa så använder du webbkameran och tar dina bilder med. Men tjatar du riktigt hårt så kanske du till sist får en riktigt digitalkamera i födelsedagspresent, då måste du, för att få dig själv att se så olik dig själv ut så möjligt, redigera din bilder, eller överexponera direkt i kameran. Överexponering leder till att bilden blir betydligt ljusare, vilket i sin tur leder till att ditt ansikte knappt syns (för det mesta ögon och lite mun) eller iallafall de delar du vill ska synas syns. Här har du en perfekt bild!
Men det gäller inte bara att ta en bild, och det är detta trix nummer 2 behandlar, det gäller att ha den perfekta posen, den oslagbara, som gör att du bara blir såååå snygg.
Vi har posen där vi vrider huvudet lite lätt åt höger eller vänster och plutar med munnen. På detta sätt visar vi upp vårt skimrande rosa läppglans, och våra kinder ser smalare ut.
Vi har profilposen, där man kan använda ett knep att hålla ut sin luva för att ha nåt att uppehålla handen med. Sedan posar man helt enkelt med valfritt ansiktsuttryck, rekommenderar är att pluta med munnen. Oftast förekommer denna pose på bilder i speglar, men den kan också användas när vi blir fotograferade av andra. På detta sätt ser man bara halva vårt ansikte, vilket direkt gör oss snyggare!
Sen har vi bilder som man tar uppifrån, vilket är jättebra, för då sträcker vi på halsen och får ett smalare ansikte och större ögon. Dessutom, som en extra bonus så kanske man ser våra bröst. Och det är ett jättestort plus, så klart.
Detta är tre utvalda poser som ofta förekommer, men såklart så kan listan göras oändligt lång!


Kort och gott, jag vet att man inte ska bry sig, men går det att inte göra det?